آغاز عمليات مرمت و بهسازي آسياب آبي تفت

یزدفردا "سرویس خبر "روابط عمومی:سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تفت از آغاز بهسازي و مرمت تنها آسياب آبي فعال شهرستان تفت خبر داد.

'مجاهد كرباسي' افزود: آسياب كه نام ديگر آن "طاحونه" است، در نقاط مختلف به صورتهاي متفاوتي وجود دارد و براي آرد كردن گندم و غلات ديگر جهت تهيه نان و مصارف مختلف از آن استفاده مي‌شده است.

وي گفت: مرمت آسياب آبي تفت با اعتباري بالغ بر 100 ميليون ريال آغاز شده و تا انتظار مي‌رود تا پايان سال به اتمام ‌رسد.

به گفته وي مراحل مرمتي اين بنا كه 60 متر مربع مساحت دارد شامل كفسازي وسفيد كاري فضاهاي داخلي،مرمت جوي آب منتهي به آسياب، اجراي ازاره سنگي و كاهگل ديوارها و.... مي‌باشد.

وي با بيان اينكه آسياب آبي تفت تنها آسياب آبي فعال و متعلق به دوران قاجاريه است اظهار داشت: مسير كوچه منتهي به اين آسياب نيز بهسازي خواهد شد.

كرباسي يادآور شد: اين آسياب مدتي است كه بعلت پاره اي مشكلات كه در زمينه تامين آب آن بوجود آمد از فعاليت بازمانده ولي در صوت تامين آب آن، آماده فعاليت مجدد است.

وي اضافه كرد: مقدمات ثبت اين آسياب در فهرست آثار ملي كشور فراهم شده و در دست اقدام است.

گفتني است آسياب‌هاي آبي از جمله جاذبه‌هاي تاريخي استان يزد محسوب مي‌شوند که معمولاً در کنار آبادي‌ها و بر سر راه قنات‌ها ساخته شده‌اند و در شهرستان تفت تعداد آسياب‌هاي آبي به 18 آسياب مي‌رسد و بيش از يكهزار اثر تاريخي شناسايي شده كه 80 مورد آن در آثار ملي كشور ثبت شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا